‪‪‪امروز که دنیای دیجیتال در زندگی روزمره مردم نفوذ کرده است، کسب و کارها نیز به دنبال سودآوری بیشتر از طریق عرصه های نوین دیجیتال هستند. بازاریابی و تبلیغات نیز از این قاعده و مستثنی نبوده و اکنون شاهد روش نوینی در بازاریابی به نام بازاریابی اپلیکیشنی هستیم. در ادامه به آن می پردازیم.

امروزه با افزایش گوشی های هوشمند و تبلت ها در دستان مردم و همگانی شدن استفاده از برنامه ها و اینترنت، شاهد ورود و ظهور شیوه جدیدی از بازاریابی و تجارت با نام « بازاریابی اپلیکیشنی » هستیم.

این شیوه بازاریابی که در واقع زیر مجموعه ای از بازاریابی مبتنی بر موبایل است، به سرعت در حال افزایش بوده و پیش بینی می شود مانند ضرورت وجود وب سایت برای یک کسب و کار، تا چند سال آینده وجود یک اپلیکیشن برای هر فعالیت تجاری نیازی ضروری و حیاتی خواهد بود.

در بازاریابی اپلیکیشنی، بازاریاب ها و کسب و کارها با به کارگیری اپلیکیشن های متصل به وب سایت و شناساندن آنها به کاربران و دستگاه های هوشمند، اقدام به معرفی برند و خود و توسعه و گسترش آن در میان عموم می کنند.

هزینه پایین بازاریابی و تبلیغات، حجم بالای مخاطبان، تنوع و روش های بازاریابی، ارتباط دو جانبه میان کسب و کار و مخاطب و مشتری، تسهیل ارائه خدمات و … از جمله ویژگی های این روش از بازاریابی نوین است.

شایان ذکر است با توجه به بازار رقابتی در این نوع از بازاریابی، داشتن یک اپلیکیشن کاربردی، کاربرپسند و با امکانات مناسب می تواند منجر به موفقیت بیشتر در سودآوری و جذب مشتری گردد.

بازاریابی اپلیکیشنی برای همه کسب و کارها

باید توجه داشت که این حوزه از بازاریابی تنها مخصوص توسعه دهندگان و طراحان اپلیکیشن نیست بلکه هر کسب و کار کوچک و بزرگی که قصد معرفی و ارائه محصولات خود را دارد، می تواند با استفاده از بازاریابی اپلیکیشنی به قابلیت های جدیدی به منظور ذب مشتری دست خواهند یافت.

یکی از امتیازهای بسیار خوبی که کسب و کارها با راه اندازی و عرضه اپلیکیشن خود بدست می آورند، جهش چند پله ای نسبت به رقبای خود به واسطه معرفی بیشتر برند خود از راه های نوین است.

هر کسب و کاری به صورت بالقوه مشتریان زیادی دارد که بایستی از روش های متنوع به جذب آنان بپردازد. یکی از این روش های متنوع و در عین حال نوین، بازاریابی اپلیکیشنی است.

با عرضه اپلیکیشن، مشتریان و کاربران به طور مداوم با برنامه شما درگیر شده و همواره آن را رصد می کنند. کسب و کارها در صورت بروزرسانی اپلیکیشن خود می توانند به زندگی روزمره مخاطبان خود نفوذ کنند و با حفظ ارتباط پیوسته خود با مشتریان، محصولات خود را بدون هیچ هزینه جانبی به آنان معرفی کرده و تبلیغ نماید.

شناسایی گروه های هدف بازاریابی

بازار هدف در بازاریابی اپلیکیشنی

بازار هدف در بازاریابی اپلیکیشنی

به خاطر داشته باشید که امروز شاهد حضور گوشی های هوشمند در دستان نوجوانان نیز هستیم و این بدان معنا است که شما با عرضه اپلیکیشن مناسب و کاربر پسند می توانید برای جامعه هدفی بازاریابی را انجام دهید که در آینده می توانند مشتریان شما باشند و این یکی از مزیت های با اهمیت بازاریابی اپلیکیشنی  است.

از این رو داشتن یک اپلیکیشن خوب، کاربردی و بروز می تواند منجر به ارتباط بیشتر شما با مشتریان فعلی و آینده و کسب جایگاه های بالاتری از رقبا گردد.

باید اضافه کرد که در کنار وجود یک اپلیکیشن با قابلیت های ذکر شده بایستی مدیران کسب و کارها، نگاهی ۳۶۰ درجه به این موضوع داشته باشند و تنها به تعداد نصب و حذف اپلیکیشن خود در میان دستگاه های هوشمند بسنده نکنند بلکه اطلاعاتی از قبیل علت استفاده از اپلیکیشن، زمان های استفاده از آن در میان مشتریان، اهداف مشتریان در بهره گیری از اپلیکیشن و علت حذف آن را دریافت و مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.

در واقع با پی بردن به پاسخ این سوالات، مدیران می توانند به یک استراتژی بازاریابی با اپلیکیشن خود دست یابند تا در مسیری حرکت کنند که بتوانند از انجام فعالیت های اضافه و ناکارآمد خودداری کرده و بیشترین موفقیت را در جذب و نگهداشت مخاطب و مشتری بدست آورند.

استراتژی بازاریابی اپلیکیشنی

استراتژی در بازاریابی اپلیکیشنی

استراتژی در بازاریابی اپلیکیشنی

در پایان ممکن است سوالی برای شما به وجود آید که با استفاده از چه راهکارهایی می توان در زمینه بازاریابی اپلیکیشنی به موفقیت قابل توجه ای دست یافت؟ در پاسخ به این سوال گفته می شود که شما بایستی الگوی رفتار مشتریان خود در استفاده از دستگاه ها و گوشی های هوشمند را بشناسید، هدف کلیدی خود را مشخص کرده و تمرکز اپلیکیشن خود را بر روی آن قرار دهید، استراتژی های بازاریابی خود را گسترش و توسعه دهید و یک استراتژی صحیح بازاریابی را برای کسب و کار خود انتخاب و بکار گیرید.

توجه داشته باشید که تمرکز اصلی شما بایستی بر روی مشتریانتان باشد و این مسئله بیانگر این است که راهکارها و بازاریابی اپلیکیشنی مانند بسیاری از روش های بازاریابی دیگر، مشتری محور بوده و بایستی بتواند نیازهای آنان را تامین کند تا موجب جذب و ماندگاری آنان گردد.